Služby SCŠPP Stará Ľubovňa
Podľa zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní § 133, Centrum špeciálno-pedagogického poradenstva poskytuje komplexnú starostlivosť:
- špeciálno-pedagogickú,
- psychologickú,
- diagnostickú,
- poradenskú,
- rehabilitačnú,
- preventívnu,
- metodickú, výchovno-vzdelávaciu a inú odbornú činnosť
- a súbor špeciálno-pedagogických intervencií
deťom so zdravotným postihnutím vrátane detí s vývinovými poruchami s cieľom dosiahnuť optimálny rozvoj ich osobnosti a sociálnu integráciu.
Žiaci so zdravotným znevýhodnením spadajú do širšej kategórie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami – ŠVVP.
Skupina zdravotne znevýhodnených detí sa člení na:
a) žiakov so zdravotným postihnutím,
b) žiakov chorých alebo zdravotne oslabených,
c) žiakov s vývinovými poruchami,
d) žiakov s poruchou správania.
SCŠPP Stará Ľubovňa môže poskytovať služby týmto deťom a žiakom od narodenia do 15 rokov:
1. so zdravotným postihnutím:
- mentálnym postihnutím,
- sluchovým postihnutím,
- zrakovým postihnutím,
- telesným postihnutím
- s narušenou komunikačnou schopnosťou:
- s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami
- alebo s viacnásobným postihnutím
2. chorým alebo zdravotne oslabeným je žiak/dieťa s ochorením, ktoré je dlhodobého charakteru, a tiež žiak vzdelávajúci sa v školách pri zdravotníckych zariadeniach.
V súvislosti s chorobou vznikajú u niektorých detí poruchy vnímania, pamäti, autoregulácie správania, emocionálne poruchy, oneskorenie v mentálnom vývine alebo zaostávanie vo vývine reči.
Zdravotne oslabený je žiak rekonvalescent, so sklonom k recidivite choroby, s ohrozením zdravia v dôsledku vplyvu nevhodného prostredia, nevhodného životného režimu, nesprávnej výživy alebo príliš ochrannej rodinnej výchovy.
Prejavovať sa môže ako znížená odolnosť voči chorobám, nedostatok pohybu – znížená telesná výkonnosť, neobratnosť, zlé držanie tela, zvýšená unaviteľnosť, obezita alebo nadmerná chudosť, poruchy spánku, pomočovanie, tiky a iné neurotické prejavy.
3. s vývinovými poruchami:
- je žiak s poruchou aktivity a pozornosti
skupinu porúch charakterizovanú skorým vznikom (zvyčajne v prvých piatich rokoch života), neschopnosťou vydržať pri činnosti vyžadujúcej kognitívnu účasť, tendenciou prechádzať z jednej činnosti na druhú bez ich dokončenia, dezorganizovanou, nedostatočne regulovanou, nadmernou aktivitou.
- a žiak s vývinovou poruchou učenia:
4. s poruchou
správania je žiak s narušením funkcií v oblasti emocionálnej alebo sociálnej
Poruchy správania charakterizuje opakované a pretrvávajúce, asociálne, agresívne alebo vyzývavé konanie. Ide teda o horšie počínanie, ako je obyčajné detské huncútstvo alebo pubertálna rebélia a má ráz trvalého správania (aspoň šesť mesiacov).